13 edycja konkursu „Poznaj Świat ze SKAT!” została zakończona!
Dziękujemy za wszystkie zgłoszone fotografie, a głosującym tradycyjnie za aktywne głosowanie. Z każdą kolejną edycją otrzymujemy od Państwa co raz więcej zdjęć, co nas niezmiernie cieszy.
13 edycja była szczególnie wyjątkowa - otrzymaliśmy ponad 100 fotografii z niemal wszystkich zakątków Europy i całego świata m. in. z: Nowej Zelandii, Australii, Japonii, Indii, USA, Jerozolimy, Tajwanu, czy też zdjęcia ukazujące piękno Polski. Nadesłane przez Państwa fotografie świetnie wpisywały się w ideę naszego konkursu - poznawanie świata, innej kultury i drugiego człowieka poprzez bliskie i dalekie podróże.
Jury konkursowe stanęło przed naprawdę ciężkim wyborem.

Wszystkim Zwycięzcom i uhonorowanym Autorom serdecznie gratulujemy!
Zapraszamy do obejrzenia wyłonionych fotografii.

Zachęcamy do udziału w kolejnej 14 edycji konkursu.
Morska przygoda czeka na Ciebie!

Bernadeta
Bartnik
DZIENNIK PODRÓŻY ZWYCIĘZCY
Relacja ze zwycięskiego rejsu już wkrótce!

I miejscem jury postanowiło uhonorować zdjęcie pod tytułem „Prawdziwi Ariowie mieszkają w Indiach - Dziewczyna Brokpa”, nadesłane przez Panią Bernadetę Bartnik . Fotografia przedstawia kobietę z starohinduskiego rodu  Dardów – Ariów podczas wykonywania tradycyjnego tańca tego ludu. Kobieta ma na sobie klasyczny strój społeczności Brokpa.
Jury zaintrygował naturalny, niepozowany portret kobiety o oryginalnej urodzie w przykuwającym wzrok regionalnym stroju oraz magnetycznym spojrzeniu.

Jak wspomina Pani Bernadeta: „Od dawna pasjonuję się szeroko pojętą kulturą Indii, Dalekiego Wchodu czy buddyzmem. Każdą z podróży organizujemy samodzielnie z mężem – jest to nasza wielka pasja.”

Zdjęcie wykonałam we wrześniu 2017 w Indiach, w krainie wysokich przełęczy Ladhaku w regionie Dha-Hanu podczas mojej 6 podróży do Indii.
Przeprawa do przełęczy Ladhaku była wyjątkowym wyzwaniem, gdyż jest to ciężko dostępny region Indii. W regionie Dha-Hanu zamieszkują właśnie Dardowie – Ariowie pochodzący z rejonów obecnego północnego Pakistanu i Kaszmiru. Lud ten ma staro greckie korzenie, co uwidacznia się w urodzie jego przedstawicieli. Na tle pozostałych Hindusów, Arjowie wyróżniają się wzrostem, kolorem oczu czy rysami twarzy.
Portret powstał w czasie festiwalu kultury Arjów, który się wtedy odbywał. Moją szczególną uwagę przykuła właśnie ta skoncentrowana na tańcu kobieta.

W nagrodę Pani Bernadeta wraz z osobą towarzyszącą będzie miała okazję wypłynąć w rejs promem do Skandynawii w relacji Gdańsk-Nynäshamn-Gdańsk ufundowany przez Polferries Polską Żeglugę Bałtycką SA, a także będzie mogła zwiedzić atrakcje Gdańska, dzięki Karcie Turysty z Pakietem Zwiedzanie Gdańska ufundowanej przez Gdańską Organizację Turystyczną.

Dodatkowo, na specjalne zaproszenie Radia Gdańsk, Pani Bernadeta będzie gościem audycji pt. „Nie śpij, zwiedzaj - podróżnicy w Radiu Gdańsk” i będzie miała okazję opowiedzieć słuchaczom o swojej pasji podróżniczej. Audycji można słuchać w sobotnie poranki w godz. 9:00-12:00.

Naszej Laureatce życzymy licznych atrakcji na morzu i lądzie, które zainspirują do kolejnych podróży i poruszających zdjęć.

Aleksandra
Macewicz

II nagrodę otrzymuje zdjęcie autorstwa Pani Aleksandry Macewicz pod tytułem „Parasolki” wykonane w Tokio w Japonii.
Jury bardzo spodobał się ten miejski pejzaż ultranowoczesnej metropolii w niezwykłym deszczowym nastroju, oraz przekuwające oko detale.

„Zdjęcie wykonałam podczas mojej pierwszej podróży do Japonii. Tokio było moim marzeniem od zawsze i jak tylko dowiedziałam się, że znajomy z Londynu przeprowadza się do Tokio, spakowałam walizkę i poleciałam w odwiedziny.
Fotografia przedstawia tłum przechodniów na skrzyżowaniu w Tokijskiej dzielnicy Shibuya. Przez 20 minut stałam robiąc zdjęcia, tak fascynujący to był widok. Akurat padał deszcz i morze foliowych parasoli pięknie odbijało światła miasta.
Tokio poznałam od strony mieszkańca. Kolega zaprowadził mnie w miejsca, do których turyści nie docierają.
Miasto kolorowe, wesołe, nieco szalone i głośne, ale jednocześnie bardzo wyciszone i bezpieczne. Na każdej dzielnicy czuje się inny klimat, widzi się zupełnie inaczej wyglądających ludzi. Shibuya, na której powstało zdjęcia, jest dzielnicą handlowa, bardzo komercyjną z wieloma centrami handlowymi i barami izakaya. Jest też punktem spotkań młodych Japończyków. Najczęściej zbierają się pod dworcem Shibuya Station w pobliżu pomnika pieska Hachiko. Ale to historia na osobne zdjęcie.. :)
W Japonii byłam zbyt krótko, bo tylko dwa tygodnie, ale z pewnością wrócę. Kolejny kierunek to Osaka.”

Rafał
Nebelski

III nagrodę otrzymuje zdjęcie autorstwa Pana Rafała Nebelskiego pod tytułem „Idealny moment” wykonane w okolicach Lake District  w Północno-zachodniej Anglii w hrabstwie Kumbria w Wielkiej Brytanii. Fotografia przykuwa uwagę prostotą wyrazu oraz swoim minimalizmem.

Jak wspomina Pan Rafał okoliczności powstania zdjęcia:
„Byłem zaproszony przez znajomych z Anglii, aby ich odwiedzić na kilka dni. Lubię aktywnie spędzać czas oraz kocham góry, więc padł pomysł, aby pokazać mi właśnie Lake District i okolicę. Zdjęcie konkursowe było wykonane podczas wędrówki na punkt widokowy z którego chciałem uwiecznić zachód słońca nad tym wspaniałym miejscem. Miałem szczęście ponieważ jedna z owiec które się pasły na wzgórzach akurat postanowiła przejść na drugą stronę przecinając drogę na wprost nas jednocześnie mając za sobą przepiękny krajobraz górski. Tak więc zdjęcie powstało pod wpływem chwili i szczęściu dzięki któremu akurat w tym momencie również tamtędy przechodziliśmy.
Fotografia jest moją pasją. Zainteresowałem się nią około 2 lat temu, najbardziej przypadła mi do gustu właśnie fotografia krajobrazowa, dzięki której mogę się choć na chwilę oderwać od codzienności, spędzić czas pośród natury oraz uwiecznić na fotografiach jej majestat.”

Pani Bernadeta, Pani Aleksandra i Pan Rafał, a także wszyscy wyróżnieni Autorzy otrzymują od nas zestawy promowych i firmowych upominków.
Wyłonione,  najlepsze zdjęcia wejdą do kolekcji fotografii podróżniczej „Poznaj Świat ze SKAT!” i będą prezentowane podczas wystaw pokonkursowych w Polsce i za granicą. Szczegóły kolejnych wystaw będą aktualizowane w zakładce WYSTAWY.

Wszystkim Zwycięzcom i uhonorowanym Autorom serdecznie gratulujemy!

Rafał Korban

„Zdjęcie pod tytułem „Kawka” przedstawia norweski fiord o poranku oraz łyk dobrej kawy ;) Norwegia, Pulpit Rock Preikestolen nieopodal Stavanger.”

Jerzy Kutkowski

„Zdjęcie „Ukryty Klasztor” powstało podczas pielgrzymki Bożogrobców (jestem członkiem zakonu) do Ziemi Świętej w 2014 r. Kiedy zwiedzaliśmy okolice Jerozolimy z pustynnego wzgórza ukazał nam się niecodzienny widok. Ten zaskakujący obraz pokazuje moje zdjęcie. Podczas 8 dniowego wyjazdu zrobiłem 4 tysiące zdjęć. (...)
Klasztor Świętego Jerzego to monaster wzniesiony w latach 420–430 na urwisku Wadi al-Kilt koło Jerozolimy przez pięciu eremitów jako oratorium, a około 480 przekształcony w klasztor. W VI wieku kierował nim św. Jerzy Koziba. Monaster został zniszczony podczas najazdu perskiego w 614. Odbudowany przez cesarza Manuela I Komnena. Późniejsza historia nie jest znana. Relacje z XV wieku wspominają jedynie o opustoszałych ruinach monasteru. Odbudowa miała miejsce w latach 1878–1901. W klasztornej cerkwi świętych Jana i Jerzego zachowała się mozaikowa posadzka datowana na VI wiek. W świątyni przechowywany jest relikwiarz zawierający czaszki czternastu mnichów, którzy zostali zabici przez Persów w 614. W niszy znajduje się grób św. Jerzego Koziby. Narteks łączy tę cerkiew z główną świątynią monastyru – pod wezwaniem Przenajświętszej Bogurodzicy.”

Agata Koźlinska

„Zdjęcie zatytułowałam „Staruszka z Tajwanu” . Od lat interesuję się tradycją i kulturą Wschodu. Zwiedziłam wiele Państw Azji Wschodniej, jednak to na Tajwan wracam przynajmniej raz w roku. Wyspa ta i ludzie, którzy na niej mieszkają wzbudzają we mnie najbardziej pozytywne emocje. Tajwańczycy są zawsze uśmiechnięci, zawsze pomocni i ciekawi drugiego człowieka. Staruszka ze zdjęcia mieszka w Kaohsiung, mieście w południowo-zachodnim Tajwanie. Zdjęcie zostało wykonane właśnie tam, 17.02.2018 roku podczas obchodów Chińskiego Nowego Roku. ”

Marta Woźniak

„The best is yet to come. Miejsce: Forrest Gump Point, Monument Valley, Utah, USA (US-163 Scenic, Mexican Hat, UT 84531, USA.
Zdjęcie zostało wykonane 30 sierpnia 2017 roku, podczas podróży po zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych w ramach programu work&travel. Jednym z moich ulubionych filmów jest "Forrest Gump" i nie mogłam przepuścić okazji odwiedzenia kultowego miejsca, w którym biegnący od ponad 3 lat Forrest Gump zatrzymał się i stwierdził: "Im pretty tired. I think Ill go home now". (...) Ostatnio miałam okazję dużo podróżować, a zdjęcia są wspaniałym sposobem na przywoływanie niesamowitych wspomnień.”

Paweł  Kowalski
Paweł Kowalski

„Zdjęcie przedstawia Tęczowe Góry, które znajdują się w  Narodowym Parku Geologicznym Zhangye Danxia w północnym pogórzu pasma Qilian Shan, w prefekturze Zhangye, prowincja Gansu, Chiny.
Moja pięciomiesięczna podróż do China była częścią długoterminowej rocznej podróży autostopowej do wielu krajów Azji. Park Geologiczny Zhangye Danxia zlokalizowany jest po drodze na legendarnym Jedwabnym Szlaku, który wspólnie z żoną przemierzaliśmy autostopem. Podążaliśmy w kierunku Iranu. Wiedząc, że tak fenomenalne krajobrazowo miejsce znajduje się na naszej trasie, nie mogliśmy go ominąć. Tęczowe Góry są niezwykle fotogeniczne o każdej porze roku, a zdjęcie do konkursu zostało wykonane właśnie podczas zwiedzania tego obszaru. (...) Moją pasją jest podróżowanie i odkrywanie egzotycznych kultur, natomiast apart fotograficzny jest w moich podróżach moich wiernym kompanem.”

Błażej Krzyżanek

„Noc pod gwiazdami. Zdjęcie wykonałem nad jeziorem Capra w Górach Fogaraskich, Rumunia. Położenie z dala od dużych miast sprawia, że warunki do obserwacji rozgwieżdżonego nieba są niesamowite. W namiocie widocznym na zdjęciu spędziłem kilka nocy w drodze między innymi na najwyższy szczyt Rumunii - Moldoveanu.
Zdjęcie powstało podczas trekkingu zorganizowanego przeze mnie i mojego przyjaciela w 2017 roku. Był to jeden z pierwszych noclegów w tych górach, gdy po wyjściu z namiotu zobaczyłem jak pięknie wygląda rozgwieżdżone niebo nad taflą jeziorka, postanowiłem uchwycić ten moment w kadrze. Fotografia w połączeniu z podróżami i trekkingiem to od kilku lat moja największa pasja, którą staram się realizować w każdej wolnej chwili.”